Uusiseelantilainen Leben Norre eteni harjoittelun jälkeen nopeasti vakituiseksi myyjäksi
Kesätyöntekijät ovat tärkeä osa monen kaupan arjen sujuvuutta kesällä, kun osa vakituisesta henkilökunnasta lomailee. Uudesta-Seelannista Suomeen muuttanut Leben Norre aloitti ensin päivittäistavarakauppa Lidlissä kieliharjoittelijana, nyt hän työskentelee vakituisena myyjänä. Ada Palovaara puolestaan tekee Lidlissä töitä jo kolmatta kesää.
Uusiseelantilainen, Aucklandista kotoisin oleva Leben Norre muutti Helsinkiin vuonna 2017 yhdessä puoliksi suomalaisen vaimonsa kanssa. Lentomatka Suomeen toiselta puolelta maapalloa kesti peräti 32 tuntia.
Lidlille työhön Leben Norre päätyi, koska on aina rakastanut asiakaspalvelua. Lidl tarjoisi myös kieliharjoittelua, jota Leben vielä kaipasi.
”Kun tulin Suomeen, opiskelin suomea ja aloitin sen myötä kieliharjoittelijana Lidlissä Helsingissä. Neljän viikon harjoittelun jälkeen kysyin, olisiko minun mahdollista päästä kesätöihin. Sain kesätyöpaikan ja viikko kesätöiden alkamisesta minulle tarjottiin vakituista pestiä. Nyt olen työskennellyt neljä vuotta vakituisena myyjänä Lidlissä”, hän iloitsee.
”Puhun töissä 90-prosenttisesti suomea ja osaan varsinkin asiakaspalvelusanaston tosi hyvin. Monet työkaverit tykkäävät kuitenkin puhua minulle englantia, koska heistä on kivaa vaihtelua puhua englantia jonkun kanssa”, hän kertoo.
Leben viihtyy työssään ja kehuu työilmapiiriä Lidlissä erinomaiseksi. Kaikki toimii ja työssä on aidosti kivaa. Suomen ja Uuden-Seelannin asiakaspalvelutavoissa on hänen mielestään suuria eroja.
”Kotimaassani asiakaspalvelijat höpöttävät kaikille ja kyselevät asiakkaiden kuulumisia. Suomessa ihmiset pysyvät enemmän omissa oloissaan, eivätkä ole tottuneet, että heille puhutaan paljon kaupassa – varsinkaan silloin, jos he eivät itse ota kontaktia myyjään. Olen täällä joutunut opettelemaan suomalaisen, hillitymmän asiakaspalvelutyylin.”
Myös muutama muu asia on erilaista verrattuna Uuteen-Seelantiin.
”Palkka on Suomessa selkeästi parempi. Työehtosopimukset ovat mielestäni tosi hyvä juttu Suomessa – niitä ei ole samalla tavalla kotimaassani. Työolosuhteet muutoin ovat samantyyppiset sekä Suomessa että Uudessa-Seelannissa, esimerkiksi kahvitaukoja on saman verran ja työvuorot ovat saman mittaisia.”
”Ensimmäinen oikea työpaikkani”
Ada Palovaara työskentelee jo kolmatta kesää Lidlissä. Tuttu työ ja mukava työilmapiiri houkuttelivat Adan takaisin tänäkin kesänä.
”Myyjänä teen monipuolisesti kaikenlaista, kuten hyllyttämistä, kassatyötä ja tuoreusvastaavan hommia. Tuoreusvastaava huolehtii vuoronsa ajan HeVi-osaston esillepanosta. Lempparityötehtäväni onkin tuoreusvastaavan aamuvuorot.”
Alun perin Ada päätyi Lidliin töihin, koska kaupan ala veti puoleensa.
”Kaupan ala kiinnosti minua. Laitoin paljon hakemuksia eri paikkoihin ja ilokseni sain paikan Lidlistä! Lidl on ensimmäinen oikea työpaikkani.”
Moni asia työssä on myös yllättänyt Adan.
”Yksi asia on ehdottomasti se, miten monimutkainen rakennelma ruokakauppa on ja miten moni asia linkittyy yhteen. Myymälän taustalla on hurja määrä työntekijöitä ja asioita, jotka vaikuttavat kaupan toimintaan. Esimerkiksi jos varastolla on ongelmia, vaikuttaa se suoraan myymälään. Kaikkia näitä asioita ei välttämättä tule ajatelleeksi, ellei ole joskus ollut kaupassa töissä.”
Lidl palkkaa vuosittain yli tuhat kesätyöntekijää ympäri Suomen myymälöihin, jakelukeskuksiin sekä pääkonttoriin. Myös harjoittelijoita rekrytoidaan vuosittain satoja.
Lidl kiittää ja palkitsee
Lidlin rekrytointipäällikkö Saila Salminen iloitsee siitä, että nuoret tuovat Lidliin uutta energiaa, uusia ideoita ja mahdollisuuden toiminnan kehittämiseen.
”Nuoret ovat myös työyhteisön monimuotoisuuden ja kehittymisen kannalta tärkeässä roolissa, koska heidän kauttaan näemme konkreettisesti tulevaisuuden työelämän vaatimukset.”
Lidl huomioi kesätyöntekijät ja harjoittelijat muun muassa järjestämällä kattavan perehdytyksen työhön. Kesätyöntekijöitä halutaan yrityksessä myös kiittää ja palkita.
”Maksamme kaikille kesätyöntekijöillemme työehtosopimusta korkeampaa palkkaa, sillä palkan päälle myymälässä saa Lidl-lisää ja varastohommissa logistiikkalisää sekä suoritepalkkiota. Lisäksi meillä on palaaville varaston ja myymälöiden kesätyöntekijöillemme come back -bonus, jonka kesätyöntekijämme saavat, jos tulevat seuraavanakin kesänä meille töihin.”
”Onnistuneen harjoittelun myötä ovet ovat avoinna lukuisiin erilaisiin työtehtäviin yrityksessämme ja työkokemusta, esimerkiksi myymälästä, arvostetaan paljon”, Salminen muistuttaa.
Artikkeli julkaistu alun perin EK:n verkkosivujen Nuoret tekijät -juttusarjassa 15.8.2023