Kaupan etäTET-päivä tutustutti yli 6 000 nuorta kaupan alan monipuolisiin mahdollisuuksiin — ”Tää vois olla mun tulevaisuuden ala”
Kaupan liitto osallistui Talous ja nuoret TATin koordinoimaan etäTET-viikkoon. Kaupan alaan syvennyttiin keskiviikkona 23.11., jolloin tuhannet nuoret ympäri Suomen saivat syventyä alan osaamistarpeisiin, eri toimialoihin ja tehtäviin sekä alalle johtaviin koulutus- ja urapolkuihin.
Talous ja nuoret TATin koordinoima Maailman Suurin etäTET kokosi yli 6 000 nuorta linjojen äärelle tutustumaan eri toimialoihin. Kaupan liiton lisäksi etäTET-viikon ohjelmasta vastasivat Finanssiala, Kemianteollisuus, Energiateollisuus, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa sekä Palta.
Kaupan alan etäTET-päivän sisältöä suunniteltiin pitkään ja huolellisesti, jotta se tarjoaisi nuorille tietoa kaupan alasta kiinnostavalla ja innostavalla tavalla. Päivästä pyrittiin tekemään osallistava ja myös hauska, joten päivää varten kehitettiin kaupan bingo, joka kuljetti päivää ketterästi eteenpäin tuoden myös pientä jännitystä ohjelmaan. Päivän suunnittelusta ja juontamisesta vastasivat Kaupan liiton koulutusasiantuntija Moona Naakka ja viestintäasiantuntija Linda Smids.
”EtäTET-viikkoon osallistuminen tarjoaa loistavan mahdollisuuden tuoda kaupan alaa tutuksi. Tänä vuonna tavoitimme ennätyksellisen määrän nuoria ympäri Suomen, ja kommenttien perusteella päivästä nauttivat niin nuoret kuin me järjestäjätkin”, Smids kertoo.
Päivän avasi Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi, joka esitteli kaupan alan merkitystä Suomelle ja nuorille.
Ohjelma jatkui osuudella, jossa Kaupan liiton koulutusasiantuntija Moona Naakka kertoi nuorille kaupan alasta, sen toimialoista sekä alan ura- ja opintopoluista sekä osaamistarpeista. Saman teeman äärellä jatkettiin vielä osuudessa, jossa LUT-yliopiston tutkinto-opiskelija Mika Mäkelä, ammattikorkeakoulusta valmistunut ja Gigantissa työskentelevä Tommi Romppanen ja Mercuria kauppaoppilaitoksesta valmistunut ja Ahlsellilla työskentelevä Iida Saario kertoivat omasta koulutustaustastaan ja polustaan kaupan alalle.
Yritysesittelyiden aikana haluttiin tarjota mahdollisimman laaja kuva kaupan eri toimialoista ja tehtävistä.
K-citymarket Malmin kauppias Teemu Tikkala kertoi kauppiaan urasta ja sosiaalisen median hyödyntämisestä kauppiaan työssä. Osuuden aikana oppilailla oli mahdollisuus esittää kysymyksiä Teemulle chatin kautta.
HOK-Elannon osuuden aikana lavan valtasivat Otto Salminen, Sini Markkanen ja Jukka-Pekka Kantala, jotka keskustelivat kesätyömahdollisuuksista kehittyvässä päivittäistavarakaupassa.
Finnish Design Shopin kierrätetyn designin markkinapaikka Francklyn liiketoiminnan kehittämispäällikkö Lotta Kuuteri esitteli alan vastuullisuusteemoja ja kertoi työstään kansainvälisen verkkokaupan parissa.
Lopuksi sukellettiin teknisen kaupan maailmaan Ahsellin energisten myyjien johdolla. Ville Valli ja Iida Saario kertoivat omasta taustastaan ja siitä, millaista polkua pitkin voi päästä teknisen alan kauppaan töihin.
”Päivässä mukana olleiden yritysten osuudet tutustuttivat nuoret kaupan monipuolisiin mahdollisuuksiin. Oli hienoa huomata, että päivän sisältö herätti nuorissa ajatuksia ja kiinnostusta. Pääsimme vastaamaan nuorten kysymyksiin chatin kautta ja rakennettua sitä kautta tiivistä vuorovaikutusta heidän kanssaan”, Naakka iloitsee.
Vuorovaikutuksen lisäksi päivässä korostettiin toiminnallisuutta.
‘’Bingon tavoitteena oli innostaa nuoria seuraamaan ja keskittymään päivän ohjelmaan, ja nuoret nostivatkin Bingon yhdeksi päivän mieleenpainuvimmaksi asiaksi. Positiivista palautetta saatiin myös chatin puolella, sillä bingo oli auttanut nuoria keskittymään etäyhteyksin järjestettävään päivään. Tämän tyyppisen aktivoivan pelin sisällyttäminen päivään oli ehdottomasti siis onnistunut ratkaisu.‘’ Naakka toteaa.
Iltapäivä kului yritysten muotoilemien tehtävien parissa, joiden kautta nuoret tutustuivat esimerkiksi myynnin edistämiseen ja asiakkaiden houkuttelemiseen sosiaalisen median avulla, lähikaupan työtehtäviin ja tarvittaviin taitoihin ja vahvuuksiin, verkkokaupan perustamiseen sekä työkalumalliston lanseeraamiseen Suomen markkinoilla.
Päivän päätteeksi nuorilta kysyttiin, mikä oli heidän mielestään mieleenpainuvinta päivässä. Bingon lisäksi vastauksien kärkeen nousivat päivän yleinen fiilis sekä yritysten keskusteluosuudet.
TAT koosti myös chattiin tulleita kommentteja.
Juontajat ikuistivat päivän tunnelmia nappaamalla selfien.