Kategoriajohtaja Maiju innostuu ihmisistä ja brändeistä
Naisten muodin kategoriajohtajana Stockmannilla työskentelevä Maiju Niskanen on tavaratalokaupan pitkän linjan ammattilainen. Hän näkee vastuullisuuden ja kestävän kuluttamisen megatrendit työssään päivittäin. Kaupallinen koulutus on tarjonnut Maijulle mainiot eväät ammatilliseen kehittymiseen kaupan alan monipuolisiin johtotehtäviin.
Mikä oli ensikosketuksesi kaupan alaan?
Aloitin Akateemisessa kirjakaupassa jouluapulaisena eli kausimyyjänä syksyllä 1997. Sitä ennen olin ollut kesätöissä Helsingin Olympiastadionin kahvilassa tapahtumien aikana, pikaruokaravintolassa ja myymässä snacksejä festareilla.
Mitä olet opiskellut? Miten päädyit opiskelemaan juuri kyseistä alaa?
Opiskelin Helsingin Kauppakorkeakoulussa (nyk. Aalto University). En päässyt suoraan lukiosta yliopistoon linjalle, jolle hain, joten hain ja pääsin tradenomiopintoihin ammattikorkeakouluun. Siellä huomasin, että kaupallinen ala on minun juttuni ja hain ja pääsin seuraavana keväänä Helsingin Kauppakorkeakouluun.
Miten hyödynnät opintoja työssäsi? Oletko kehittänyt osaamistasi työuran aikana?
Kaupallinen koulutus on ollut minulle vankka tausta kaikkiin työtehtäviini, ja auttanut minua myös vaihtamaan tehtäviä Stockmannin sisällä. Myös nykyisessä tehtävässäni kaupallisten logiikoiden ymmärtäminen ja numero-osaaminen ovat keskeisiä vaatimuksia. Olen myös päivittänyt osaamistani uran aikana esimerkiksi muutamilla johtamis- ja johtajuuskursseilla.
Mistä työtehtävistä urapolkusi koostuu?
Olen tehnyt yli 20 vuoden työuran Stockmannilla ja Lindexissä. Sen lisäksi olen ollut töissä hissiyhtiö Koneella.
Stockmannilla olen ollut kausimyyjänä Akateemisessa kirjakaupassa, josta siirryin logistiikkaosastolle Stockmannin ulkomaantoimintoihin. Seuraava tehtäväni Stockmannilla oli muodin ostoassistentti (sisäänostajaa avustavat tehtävät), ja sen jälkeen minut valittiin johdon assistentiksi Stockmannin tavarataloryhmässä. Siitä hakeuduin unelmatyöhöni muodin sisäänostajaksi Venäjän ja Baltian tavarataloihin. Hain välillä esihenkilökokemusta osastopäällikön tehtävästä Helsingin tavaratalossa, minkä jälkeen jatkoin urheilumuodin sisäänostajana.
Seuraava uraloikkani suuntautui Stockmann-konserniin kuuluvaan Lindexiin, jossa toimin aluecontrollerina, sen jälkeen maacontollerina ja lopuksi Suomen ja Baltian maajohtajana.
Keväällä 2016 minut houkuteltiin takaisin Stockmann tavaratalojen pariin, ja toimin runsaat kolme vuotta Store Operations Directorina. Tehtävässä vastasin Stockmannin myyntiorganisaatiosta Suomessa ja Baltiassa, asiakaspalvelukeskuksesta, myymäläsuunnittelusta ja visuaalisesta markkinoinnista. Nykyiseen tehtävääni naisten muodin kategoriajohtajana siirryin vuonna 2020 vastaamaan naisten muodin ja asusteiden strategiasta ja valikoiman kehittämisestä.
Miten kaupan alan kehitys ja trendit näkyvät työssäsi?
Seuraamme trendejä aktiivisesti, ja ne näkyvät valikoimissamme ja meille ostetuissa mallistoissa monin eri tavoin. Muodin megatrendit ovat vaikuttaneet esimerkiksi siihen, että meillä on jatkuvasti enemmän vastuullista muodin valikoimaa, ja suomalaiset sekä pohjoismaiset merkit ovat keskeinen osa valikoimaamme.
Vastuullisuuden merkityksen noustessa olemme myös lisänneet valikoimaan kiertotaloutta, kuten second hand -kumppanit Reloven ja Emmyn, ja kehitämme jatkuvasti myös valikoimaa palveluissamme, jotka tukevat vastuullista muodin kuluttamista. Näitä ovat mm. ompelupalvelut, muotipalvelu ja tuotteiden huoltopalvelut.
Muodin trendit näkyvät mallistoissa joka sesongissa, nyt erityisesti esimerkiksi se, että kuluttajat haluavat investoida aikaa ja kulutusta kestävään muotiin ja laatuun.
Mikä on parasta työpäivissäsi?
Parasta ovat ihmiset – kohtaamiset mukavien asiakkaiden kanssa ja mahdollisuus ilahduttaa heitä kauniilla mallistoilla ja uusilla kiinnostavilla brändeillä. Asiakkaiden kanssa on kiva tavata joko myyntilattialla tai vaikkapa live shoppingin välityksellä. Mielenkiintoista on myös se, miten tässä työssä pääsee kurkkaamaan tulevaisuuteen, kun muodin mallistoja ostetaan sisään jopa 9 kuukautta ennen sesongin alkua.
On inspiroivaa olla mukana suunnittelemassa strategiaa ja miettiä, miten parhaiten vastaisimme asiakkaiden toiveisiin myös tulevina vuosina. Stockmannilla on töissä mahtavia kaupan alan ammattilaisia, ja heidän kanssaan työskentely on hienoa joka päivä.
Missä olet itse ollut TET-harjoittelussa?
Päiväkodissa – kaksi päivää keittiössä, kaksi päivää siivoamassa, ja kaksi päivää kussakin ikäryhmässä lasten kanssa. Oli todella kiva kokemus!
Mitä tykkäät tehdä vapaa-ajalla? Pysytkö hyödyntämään harrastuksia työssäsi?
Tykkään urheilla, viettää aikaa perheen ja siskojeni lasten kanssa, tavata ystäviä, käydä leffassa ja lukea. Ajatusten vaihto muiden kanssa tuo kuluttajaymmärrystä ja inspiraatiota omaan työhön. Populaarikulttuurin ilmiöt toistuvat trendeinä myös muodissa, joten leffat ja tv-sarjat ovat tavallaan myös yleissivistävää ajankäyttöä muodin ammattilaiselle.
”Kaupan ala on mieletön aarreaitta, jossa voi päästä kokeilemaan monenlaisia töitä ja etenemään uudenlaisiin mielenkiintoisiin tehtäviin! Kaupan alalla arvostetaan monialaista osaamista ja kokemusta, ja erityisesti sitä, että on ollut töissä asiakasrajapinnassa ja sen kautta ymmärtää asiakasta paremmin. Kaupan alalla inspiroivinta ovat ihmiset ja kaikki mukavat kohtaamiset, joita töissä saa kokea. Kaupan alalla Stockmannilla on erityinen mahdollisuus päästä tekemään töitä maailman brändien kanssa, joiden jokaisen oma tarina inspiroi.”
Stockmann on yksi kolmesta Maailman suurimman etäTETin kaupan alan päivän yritysedustajasta. Kaupan päivän verkkolähetys etäTETiin osallistuville lähetetään 7.11.2023.
Pääkuva: Nuorten yrittäjyys ja talous NYT
Maijun kuva: Stockmann Oyj