Asiakastuntemus ja kaupallinen ajattelu auttavat Mikaa menestymään verkkokaupan markkinoijana
Verkkokaupan myyntityössä on tärkeää hahmottaa, miksi joku asiakas ostaa tuotteen ja miten se tulisi esitellä asiakkaille. Verkkokauppa.comissa eCommerce marketerina työskentelevä Mika pääsee hyödyntämään työtehtävissään kiinnostustaan kuvataiteeseen ja markkinointiin. Parasta työssä se, että näkee konkreettisesti oman kädenjälkensä verkkokaupassa.
Mikä oli ensikosketuksesi kaupan alaan?
Yläasteella olin K-kaupassa hyllyttämässä ja siivoamassa. Vuosi taisi olla 1996–1997.
Kuinka kauan olet työskennellyt Verkkokauppa.comilla ja missä tehtävissä?
Olen työskennellyt eCommerce Marketerina Verkkokauppa.comilla noin 1,5 vuotta. Siirryin tähän tehtävään toisesta työstä Verkkokauppa.comin sisältä.
Mistä työtehtävistä urapolkusi koostuu?
Ennen nykyistä työtehtävää toimin Verkkokauppa.comissa myyjänä, GameStopissa myymäläpäällikkönä, Turun Osuuskauppa TOKin toimipisteissä vuoropäällikkönä, palveluvastaavana, myymäläpäällikön sijaisena, varastotyöntekijänä ja pikaruokatyöntekijänä.
Mitä olet opiskellut? Miten päädyit opiskelemaan juuri kyseistä alaa?
Yläasteen jälkeen suoritin lukion, jonka jälkeen kävin kuvataidelinjan Paasikivi-Opistossa. Sen jälkeen olen opiskellut kaksi ammattitutkintoa. Ensimmäinen oli markkinointiviestinnän ammattitutkinto ja toinen oli painopinnanvalmistajan ammattitutkinto. Takana on myös noin vuoden datanomiopinnot.
Olen aina ollut todella kiinnostunut kuvataiteesta ja markkinoinnista. Nuorena tavoitteenani oli työskennellä jonain päivänä graafikkona, ja yritin opiskella sitä tukevia opintoja. Harrastan edelleen maalaamista ja piirtämistä niin taulupohjille kuin tabletillekin.
Nyt vanhempana minulla on herännyt kiinnostus ohjelmointiin. Netti on nykyään pullollaan eri mahdollisuuksia opetella koodaamista, mutta itse opiskelin sitä ohjattuna työn ohella.
Miten hyödynnät opintoja työssäsi? Oletko kehittänyt osaamistasi työuran aikana?
Verkkiksellä omat esihenkilöni ovat opettaneet esimerkiksi Algonomya eli personointiohjelmaa, jota käytän päivittäin. Lisäksi minut on autettu alkuun Contenfulin käytön kanssa, ja sen jälkeen olen itsekseni opetellut lisää. Web-analyytikkomme piti esittelyn Google Analyticsiin, ja lisäksi olen suorittanut kursseja aiheesta ennen aloittamistani nykyisessä tehtävässä.
Markkinointiviestintäosaamiseni auttaa minua ajattelemaan kaupallisesti, että mikä on myyvä tuote ja miten se tulisi esitellä asiakkaille. Olen myös kehittänyt itseäni Adoben suunnitteluohjelmia opiskellen. Viimeisin alue valtaus on Adobe Premier Pro, jolla käsitellään videoita.
HTML-koodin tunteminen auttoi osittain saamaan tämän työpaikan, koska koodia käytetään edelleen meidän järjestelmissämme. Hyödynnän myös päivittäin kuvien käsittelyä ja visuaalisia taitojani, kun teemme mainoksia ja bannereita verkkosivuillemme.
Miten kaupan alan kehitys ja trendit näkyvät työssäsi?
Uusimpana trendinä nousee 24/7-merkitys nykypäivän kaupankäynnissä. Tuotteet ovat asiakkaiden saatavilla niin kivijalkakaupassa kuin verkkokaupoissakin ympäri vuorokauden. Myös kotiinkuljetukset ovat nykyään arkipäivää. Siitä meidän Wolt x Verkkokauppa.com -yhteistyö on hyvä esimerkki.
Mikä on parasta työpäivissäsi?
Parasta on se, että näkee konkreettisesti oman kädenjäljen verkkokaupassa. Ne hetket ovat myös herkullisia, kun lukuja tutkimalla löytää jonkun trendin ja saa nostettua sen esille.
Mitä tykkäät tehdä vapaa-ajalla? Pysytkö hyödyntämään harrastuksia työssäsi?
Kuvataiteilu digitaalisesti ja perinteisin tavoin auttaa viemään ajatukset pois arjesta ja työstä, mutta se myös auttaa työn visuaalisessa puolessa. Lisäksi tykkään pelata pelejä, joten Verkkiksen core-tuotteet ovat tuttuja sitäkin kautta.
”Tuo rohkeasti omaa persoonaa esiin. Hyvä myyjä on aidosti oma itsensä.”
Verkkokauppa.com on yksi kolmesta Maailman suurimman etäTETin kaupan alan päivän yritysedustajasta. Kaupan päivän verkkolähetys etäTETiin osallistuville lähetetään 7.11.2023.